על מרכז וקצוות – הארץ והגוף…..

כבר שנים שאני מלמדת על קצוות.
חלקים גדולים מתוך הטכניקה שאני מלמדת עוסקת בדיאלוג עם הקצוות בגוף, בחלל .
אני שמה לב כמה ניתן ללמוד על עצמנו ועל אחרים מתשומת לב לקצוות.
הטכניקה באמצעותה אני עובדת ודרכה אנחנו משכללים את הגוף מתרכזת בחיבור שיש בין קצוות ומרכז הגוף, זאת אומרת החיבור בין כפות ידיים, כפות רגלים זנב וראש, ביחס למרכז הגוף, מה שנקרא סנטר (Center).
בשיעורים אנחנו לומדים איך להתגלגל על הרצפה כשיש כל הזמן הקשבה למרכז הגוף והקצוות על מנת שכשנקום ונרקוד נוכל לרקוד באופן מחובר יותר, שיאפשר לנו להגיע לתנועות חדשות ועמוקות.
נושא הקצוות והמרכז מעסיק אותי בשנים האחרונות גם מעבר לקצוות הגוף, כמו למשל על היחס בין מרכז הארץ והקצוות שלה, מקומות שנקראים פריפריה. מה קורה שם ומה היחס בין הקצוות ומהרכז הארץ מבחינת עולם הריקוד.
זו שנה שנייה שאני נוסעת בארץ, במסגרת ניהול אמנותי בפרויקט של משרד התרבות והספורט שנקרא רקדן בקהילה, ומגלה את החלקים שנקראים הקצוות של הארץ הזו, מקומות או אוכלוסיות.
בתקופה בה מדברים הרבה על הרוב הדומם והקצוות הרועשים והקיצוניים מכל כיווני הקשת הפוליטית, אני כמו תמיד חוזרת לגוף שלי וחושבת על החיבור בין הקצוות והמרכז –
אני יודעת כמה יש שוני בלמידה על המרכז והקצוות בגוף, איך כל חלק פועל אחרת, מצריך התארגנות אחרת, נע אחרת. כמה זמן זה לוקח לאנשים מיומנים, כמו גם אנשים שמעולם לא נעו, ללמוד לנוע בהרמוניה בין הקצוות ומרכז הגוף.
לנוע בשקט מתוך מרכז חזק הוא מפתח מהותי, ובו זמנית ללא קצוות ארוכים וגמישים אנחנו לא נפתח את העושר התנועתי הריקודי שלנו.
לקצוות ולמרכז מסלול תנועה שונה,
אבל מתוך הקשבה ולמידה על השוני, ניתן גם לנוע ביחד בהרמוניה.
יש אישה אחת שאני מכירה שיושבת כל יום בין שעתיים לשלוש ברשת החברתית, מנהלת דיאלוג עם אנשים קיצוניים, מה שאנחנו נקרא קצוות.
היא מאמינה שחשוב לדבר עם כולם, שכדאי וצריך למצוא קשר.
עבורי הדיאלוג עצמו חשוב. תמיד אך חשוב במיוחד ברגעים מורכבים כל כך.
וכמו תמיד אני חוזרת לגוף:
ללמוד את הדינמיקה,
להתבונן מה נחוץ כעת: אם המרכז חזק והקצוות רפויים חלשים יש לחזק את הקצוות ולהרפות מעט את המרכז או להפך: קצוות חזקים ומרכז חלש גם כן לא מאפשר תנועה טובה ויעילה,
ובעיקר להקשיב: להקשיב למסלול השונה של כל רכיב, להקשיב בתשומת לב עד שהמסלולים השונים יכולים למצוא את הדרך להתחבר ולהפוך לתנועה אחת שלמה והרמונית.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>